Google

Tuesday, September 27, 2005

Székesfehérvár

Op zaterdagochtend op tijd naar Székesfehérvár om een fiets te kopen en daarna naar de wijnfeesten in het Noord Westen van Hongarije te gaan. Als ik mijn auto in het centrum parkeer zie ik dat hier ook van alles aan de gang is vandaag. Overal worden stalletjes opgebouwd en podia in elkaar gezet. Direct besluit ik om na de fietskooptaak en de boodschappen in de auto naar huis te rijden om vervolgens de bus naar Székes te nemen.

Zo kan ik volop van de feestelijkheden genieten zonder een hotel te moeten zoeken of naar huis te moeten rijden. Om 11 uur zit ik in de bus te genieten van de weg die ik die ochtend al twee keer heb meegemaakt. Efficient is natuurlijk anders, maar ja.

Op het centraal plein, staat een groot podium, waar locale bandjes optreden. Iets verder op de markt staat een geheel varken in aluminium ingepakt op een spit rondjes te draaien en de straat die van de markt wegleidt staat volgeplant met kraampjes waar ze allemaal handgewerkte spullen verkopen.

De vrieskou van de ochtend is omgeslagen in een warme zomerzon en al snel is het vijfentwintig graden celcius. De tweede straat die naar de markt toeleidt is volop voorzien van de alombekende driepoot met ketel waarin een gerecht boven een vuurtje staat te sudderen. In totaal zijn er meer dan vijftig deelnemers aan de kookwedstrijd, terwijl de brandweer op een afstandje staat toe te kijken hoe de hele straat gehuld gaat in de rook van alle houtvuurtjes.

Na een compleet rondje besluit ik om plaats te nemen op het terras, waar ik onder het genot van zon, muziek en een szároz fehér bor een beetje zit te lezen. Daarna na het Belgisch restaurant in om onder het genot van een Trappist Rochefort een heerlijke lambsbout in pepers meester te maken om vervolgens nog wat Palinka en wijn te proeven in een van de vele kraampjes, wachtend op het aansnijden van het varken. Jammergenoeg zijn op dit moment sûprème de batterijen van mijn fototoestel op, maar indrukwekkend was het wel om een kolossale slager, met een mega mes in deze lomp varkensvlees te zien snijden. Het vlees was trouwens heerlijk.

Voldaan op alle fronten, rossig van de overmaat aan zon en wellicht ook een beetje van de wijn neem ik de bus terug om op tijd in mijn bedje te kruipen.
Tijdens dit soort weekenden is het geen ramp om in Hongarije te vertoeven.

No comments: