Google

Wednesday, September 07, 2005

Hongaarse les deal

Naast de Hongaarse les via een persoonlijke lerares twee keer per week, heb ik met een collegae afgesproken om een keer per week af te spreken, zodat zij me met het huiswerk voor de Hongaarse les kan helpen en zodat ik kan helpen om haar Engels op een hoger niveau te tillen.

Maandag had ik de eerste officiële les, bij mijn lerares thuis. Netjes op tijd belde ik bij haar thuis aan. Via de woonkamer, waar haar vader in een vuil hempje, met een glas wijn in de hand TV zat te kijken, kwam ik uit in de kamer die was ingericht voor het lesgeven. Trots overhandigde ik haar mijn schrift met huiswerk en het voelde alsof ik weer terug op school zat. Ze overhandigde me de lesboeken die ze had gekocht, speciale boeken voor buitenlanders om Hongaars te leren, voorzien van kleurrijke plaatjes. Na twee uurtje les, was school over en mocht ik met een nieuwe huiswerkopdracht naar huis. Vaders had in die twee uur geen millimeter bewogen.

Op dinsdag had ik de eerste afspraak met mijn collegae, we hadden op neutraal terrein afgesproken, zijnde Csardá Rómantika. Aangezien ik lichtelijk te vroeg was, bestelde ik alvast een pilsje terwijl ik op haar wachtte. Nadat ze arriveerde, leidde ze me naar een achterafzaaltje, voorzien van een biljarttafel en een tafelvoetbal. Hier namen we plaats aan een tafeltje, waarin ze me eerst assisteerde in het maken van het huiswerk. Vervolgens was het mijn beurt om haar te assisteren in haar Engels beheersing.

De beste manier om erachter te komen hoe het taalniveau van iemand is, is door met deze persoon te communiceren. Nadat het ijs gebroken was, begon ze haar hele levensverhaal te vertellen. Toen ze op een gegeven ogenblik aankwam bij het heden en vertelde over haar huwelijk dat op het punt van een scheiding stond, voelde ik me meer een maatschappelijk werker dan een engels leraar. Maar toch was het al met al voor beiden een nuttige en interessante avond.

2 comments:

Anonymous said...

Hmmm... Toch knap, als die vent 2 uur stil kan blijven zitten met een glas wijn in z'n handen... Dat is dan niet echt een alcoholist he?!

10SC-Star said...

Nou, toen ik gisteren les had, zat hij er weer, alleen de kleur van zijn hempje was veranderd en de kleur van de wijn. In een keer van wit naar rood!