Google

Tuesday, September 13, 2005

Hongaarse wijnen

Een van de hoofddoelen van mijn verblijf in Hongarije is het uitbreiden van mijn wijnkeldertje in Eindhoven met een aantal goede Hongaarse wijnen.

Gedurende mijn lange wijnreis weekenden, ben ik er inmiddels achter dat het niet zo een heel groot probleem is om kwalitatief goede witte wijnen te vinden. Vooral de Tokaij regio heeft hierin wel wat juweeltjes te bieden. Echter de speurtocht naar een kwalitatief hoogstaande rode wijn is een stuk moeilijker.



Een rode wijn met het karakter van een Saint Emillion of een Haut Medoc, is een stuk moeilijker te vinden. In het algemeen drinken ze hier zoete tot half zoete rode wijn, die meestal ook nog eens gekoeld wordt bewaard, zodat het eigenlijk een veredelde rosé blijkt te zijn. Maar een goede karaktervolle wijn met een stevige body, waarmee je in een kille winternacht lekker van kunt genieten terwijl je een goed boek aan het lezen bent, daarvan hebben ze hier geen kaas gegeten.

Afgelopen weekend was er gelukkig in de Tesco een speciale wijnaktie waar ik een aantal Hongaarse rode wijnen heb gekocht, die misschien een beetje in de buurt komen. Gisteren heb ik samen met mijn gast een van deze wijnen geproefd. Het was een Villányi Mirtill Cuvée uit 2002. Een wijn van de gebroeders Támas és Zsolt Geres.



Deze wijn was samengesteld uit de volgende druivensoorten: Cabernet Sauvignon, Pinor Noir en de lokale Kékfrancos. En ondanks de zeer prominente tannines is het een wijn die als hij nog een paar jaartjes in een donkere kelder doorbrengt zeker de potentie heeft om in de buurt van een goede krachtige wijn te komen.

3 comments:

Kiki said...

ha die neef

Heel iets anders: eind oktober moet er natuurlijk weer gegeten en gedronken worden, maar het is ook tijd voor... spelletjes! Daarom de volgende vragen:

1) wanneer ben jij in Nederland? Ik wil eigenlijk vrijdag al naar Limburg komen, voor wat meer quality time (en spelplezier! Doen we meteen een soort neven en nichten weekendje en jaardienstweekend in één. Bovendien moet ik op zondag al weer op tijd naar Hilversum om te werken)

2) vriendje Glenn gaat meekomen. En dus hebben we eigenlijk stiekem een uitbreidingsset Kolonisten nodig. Probleem: niet alleen van Kolonisten, maar ook van Steden en ridders én zeevaarders... Is dit op te lossen (zelf knutselen is niet heel handig met van die kleine stukjes én kaarten en om nou alles aan te schaffen... Hij kan natuurlijk ook gewoon samen doen, maar ja...)

3) Moeten wij nog andere spellen meenemen? Monopoly? Risk (kan dat met vijf?) ...?

Nog andere ideeën? x Kiki

10SC-Star said...

Ha dat nichtje,

Mijn oorspronkelijke plan is om de week van te voren al in Nederland te zijn en dan waarschijnlijk op zondag vanuit Schiphol weer te vertrekken. Mijn vlucht zal bepalen hoe laat dit is.

Ik zal aan Roy de uitbreidingsset eens vragen, dat moet te regelen zijn.

Risk kan met vijf en is wel een goed idee! Ik zal je wel informeren zodra ik mijn vlucht heb geboekt.

Kiki said...

Ja doe maar! Want als jij op zondag op tijd op Schiphol moet zijn, dan kunnen wij ook wellicht een heel stuk samen reizen...

Zal ik zelf ook nog een beetje naar wat leuke spellen op zoek gaan. Ik vond dat piramide opgravingsspel ook best grappig! Levensweg kan ook natuurlijk....