Google

Monday, August 08, 2005

Muskieten en bulten (Jul 2005)

Vanwege het slechte weer (het regende) besloten we niet naar het strand te gaan op zaterdag zoals gepland, maar naar een beroemd thermaal bad in het het park in het centrum van Boedapest. Dus s'ochtends met de trein naar Budapest om vanaf daar de metro naar het park te pakken. Eenmaal in de metro, heb je van die gruwelijk steile roltrappen. We stonden op deze trap een beetje te wachten totdat we beneden waren, totdat we opeens achter ons een hoop gestommel hoorden. Wat bleek, er kwam een oude man met zijn hoofd naar voren de trap af gedonderd. Vlak achter ons kwam hij tot stilstand. En dan ook echt tot stilstand. Hij bewoog helemaal niet meer!

Omdat het waarschijnlijk niet echt fijn voor de man zou zijn om in deze positie beneden te komen, besloot mijn moeder op de noodstop te drukken. Ik besloot te gaan kijken of de man nog leefde en of ik kon helpen. Voor de rest stak overigens niemand een hand uit. Toen ik bukte, zag ik dat deze man naast zijn evenwicht ook zijn bril en zijn kunstgebit had verloren. Gelukkig was dit laatste in zijn tas gevallen, zodat ik dit niet met mijn handen hoefde aan te raken. Ook merkte ik dat de man naar alcohol stonk. Hij had twee enorme bulten op zijn hoofd en was niet van plan te bewegen. Mijn indruk was dat dit meer kwam van het delirium dan van de pijn. Omdat zijn hoofd naar beneden lag en zijn voeten omhoog, was het erg moeilijk de man overeind te helpen. Gelukkig kwam na even aanklooien een tweede man de trap aflopen die ook wilde helpen.

Samen draaiden we hem om, zodat de voeten naar beneden gericht waren en daarna tilden we hem op en droegen hem de trap af. De man werkte overigens voor geen meter mee en het was alsof we een honderd kilo zware zoutzak droegen. Eenmaal van de trap af, kon hij met enige moeite overeind staan. Waarschijnlijk hielp het feit dat hij nog van twee kanten door ons ondersteund was hier ook nog wel bij. Op dat moment kwam hij weer wat meer bij en werd verschrikkelijk boos op ons, omdat we zijn bier niet hadden gered. Tijdens de val waren blijkbaar ook nog twee blikjes bier verloren geraakt. Op dat moment ben ik maar verontwaardigd weggelopen en hebben we de metro gepakt.

Het thermale bad daarna was overigens indrukwekkend. Het bestond uit een vierkant gebouw met een binnenplaats. In het gebouw waren ongeveer twintig verschillende thermaalbaden en enkele sauna's en stoombaden. De gewelven en de gebouwen zagen er allemaal gotisch uit. En op het binnenplein (de zon scheen inmiddels weer) waren er ook nog twee grote zwembaden.

Op zondag zijn we naar een natuurpark gaan wandelen. Dit was prachtig, maar doordat het hoofdzakelijk moeras was, waren er hier een heleboel muggen, die na een tijdje besloten de oorlog met ons aan te gaan. Jammergenoeg hebben wij deze oorlog verloren.

No comments: