Google

Friday, October 14, 2005

Wijn

Nadat ik alle wijnen uit de lokale supermarkt inmiddels heb geprobeerd, ben ik er inmiddels achter dat dit toch niet de ideale plek is om de topwijnen te vinden. Hiervoor dient toch de speciaalzaak bezocht te worden.

Deze week heb ik een topweek, want de tweede fles die ik deze week opentrek blijkt ook al een topwijn te zijn. Na de “Tramini” van wijnmaker Monostori Endre, van wijnhuis “Orondi Villa” uit Csákberény, de wijn die ik tijdens het Mór’s wijnfestival heb ontdekt, is ook de tweede fles een grandioos succes. Nou gebied de eerlijkheid ook te zeggen dat de kans om een witte topwijn tegen te komen, hier heel veel groter is dan de vondst van een rode topwijn. Maar desondanks wil ik toch de tweede fles van de week voorstellen:

Een Tokaij Cuvée van de druivensoorten Muscat Lunel en Furmint uit 2003 uit het Palota Borház (wijnhuis), Benza Pincészet uit Tallya. Een krachtige, kruidige droge witte wijn. Een rede temeer om binnenkort een weekendje Tokaij te ondernemen met een lege kofferbak.
Maar goed eerst naar Csákberény komende zaterdag om eerst wat wijn in te slaan om vervolgens een stukje door de prachtige heuvels met de ontbladerende bomen te fietsen.

No comments: