Google

Tuesday, October 11, 2005

Druivenplukken

Afgelopen zaterdag had ik afgesproken om bij de ouders van Kati thuis te gaan helpen met het plukken van hun druiven, waarvan ze dan later wijn konden maken. Het was een klein beetje eigenbelang omdat ik wist dat ik waarschijnlijk wel kans zou maken op een mooie protie wijn als ik in dit gedeelte van het wijnbereidingstraject zou meehelpen.

Omdat ik in het geheel niet wist hoeveel druiven ze hadden staan, besloot ik om een goed ontbijt achter de kiezen te proppen omdat het waarschijnlijk een dag zwaar werk zou worden. Toen ik om tien uur s'ochtends arriveerde waren ze al helemaal ready to go. Voor het ontbijt tenminste!

Als ontbijt kregen we platte oliebollen, met crême fraiche en kaas. Vergezeld met een glaasje palinka, om de maag op te warmen voor het eten. Doordat mijn maag compleet verdoofd werd door deze 40% alcohol slokjes, lukte het me toch om een platte oliebol op te eten.

Na het ontbijt plukken. Ze hadden een behoorlijke achtertuin met een rij of twintig met druivenstruiken, die netjes bijgehouden waren en tot buikhoogte reikten. Een behoorlijke hoeveelheid emmertjes verliet de tuin om via een druivenpers/takjesscheidingsapparaat in een 1000 liter vat te belanden. Na drie uur continu plukwerk, was het vat tot aan de rand gevuld en was de tuin leeg. Mission accomplished.

Dit werd gevierd door het verorberen van een kipgoulash soep, vergezeld van de nodige glazen wijn van de oogst van vorig jaar. Het jammere alleen was dat kippesoep hier wordt gemaakt van het "afval" van de kip. Het was een soep gevuld met levertjes, niertjes en kippepootjes. Het aangezicht van hoe deze kippepootjes werden gegeten, was misselijkmakend. Je bijt een pootje eraf en spuwt dan een voor een alle botjes uit.

Na het eten werd iedereen een beetje rozzig, maar het was tijd voor de volgende stap in het wijnbereidingsproces. Er moest suiker toegevoegd worden om het gistingsproces te stimuleren. Op een open vuur werd een ketel met water verwarmd om de suiker op te lossen en dit mengsel werd vervolgens aan de most toegevoegd. Hierna hebben we nog enkele uurtjes buiten gezeten, maar toen de muggen begonnen aan te vallen was het weer tijd om naar huis te gaan.

No comments: