Google

Wednesday, October 05, 2005

Flashback eerste China trip 2003 (part5)

Na het eten naar het hotel en naar bed. De volgende ochtend ontbijt in het hotel, waarbij de keuze was tussen Westers en Chinees ontbijt. Toch maar voor het eerste gekozen. Hierna naar de eerste klant. De gehele meeting verliep voornamelijk in het Chinees, totdat ik mijn presentatie mocht geven. Vanaf toen werd ik ook interessant en werden er vele vragen op me afgevuurd. Na de meeting gezamenlijke lunch in het bedrijfsrestaurant. Hier kregen we weer allemaal een kommetje met thee en een bordje met twee stokjes. Er werden twee schotels op de tafel neergezet en aanvallen. Toen de schotels bijna op waren en het buikje vol was, kwamen nog vier extra schotels. Dit was wederom een verrassing en fatsoenswege heb ik dus weer moeten proppen.

De volgende stop was de Universiteit van Peking, waar zich de tweede klant van de dag bevond. In de Science Section, hadden we een meeting met een engineeringsbureau. Deze meeting met 9 engineers, Angus en ik ging helemaal in het Chinees, aangezien enkelen geen engels spraken. Na anderhalf uur kreeg ik van Angus het signaal dat ik aan de beurt was om iets te gaan vertellen. Na mijn verhaal bleek dat ze erg geïnteresseerd waren in een bepaalde productietechniek, wat er in resulteerde dat ik als leraar voor de klas kon gaan uitleggen hoe het werkte terwijl ik na iedere zin moest wachten op Angus die dit dan weer in het Chinees vertaalde. Wederom een unieke ervaring. Na deze meeting met het vliegtuig terug naar Suzhou. Hier heb ik me direct laten afzetten in het New City Garden, waar Junming ons weer op een uitstekende maaltijd trakteerde. Na het eten met Patrick, Ronnie en Harrie naar de California bar om nog even rustig een Tsjin Tao (Het Chinese bier) te drinken.
De volgende dag rustig opgestaan en aan het werk. De meeting van die dag werd gecancelled, dus dan maar bezig houden met algemene technische ondersteuning en wat werk voor Nederland. Aan het einde van de dag hebben we Angus en Max uitgenodigd voor een etentje in een echte Deutsche Bierstube. Na een goed maaltje, werden we op onze beurt weer door hun uitgenodigd voor een echte Chinese voetmassage. Dit werd een onovertroffen ervaring. We werden met zijn vijven (Ronnie ging niet mee) in een vijf-persoons kamer geleid, waar vijf grote relaxbanken klaar stonden voorzien van een voorzetbankje om de benen op te plaatsen. We namen hierop plaats en er kwamen vijf jonge Chinese vrouwen in trainingspak binnen. Deze deden onze schoenen en sokken uit om even later terug te komen met houten emmers gevuld met groen geurig water. De bedoeling was dat we hier onze voeten in stopten. Op het bijzettafeltje werd een glas warm water neergezet en het relaxen kon beginnen. Een kwartier lang zaten we zo en af en toe werd de emmer bijgevuld met kokend water om het water warm te houden. Dit was iedere keer weer een pijnlijke ervaring om onze voetjes dan weer terug te stoppen. Hierna kwamen de vrouwen terug en begonnen ze onze voeten te wassen. Toen ze hiermee klaar waren kwam er een man met een mes om onze nagels op lengte te knippen. Dit was ook een behoorlijk enge ervaring als iemand met een vlijmscherp scheermesje de nagels toch wel heel kort afsnijdt. Nadat dit gebeurt was werd er gestart. Eerst begonnen ze op onze armen te meppen en ze te masseren, vervolgens werden de schenen hardhandig bewerkt en daarna waren de voeten aan de beurt. Afwisselend lekker en pijnlijk werden de voeten bewerkt. Dit deden ze vol overgave. Ondertussen hoorden we ze af en toe giechelen. We vroegen aan Angus waar het over ging en het ging over ons. Ze vonden Patrick en mijn interessante personen. Hierop vroegen de Chinese collega’s aan de meisjes wie ze dan de knapste van ons vijven vonden.Deze strijd heb ik blijkbaar met een stem meer gewonnen. Na een onafgebroken massage van drie kwartier werd nog eens de rug en de schouders onder handen genomen en daarna voelden we ons weer als nieuw.

No comments: