Google

Tuesday, October 18, 2005

Hongaarse makelaars

Aangezien ik nu toch voor langere tijd in het Hongaarse zal gaan vertoeven ben ik me toch een beetje aan het oriënteren op een eigen stekkie. Dus ik dacht laat ik eens langs een hongaarse makelaar gaan om te kijken wat er allemaal te krijgen is op de lokale woningmarkt. Nu zijn er drie mogelijkheden die mijn interesse wekken:
- een gezellig appartement in het centrum van Székesfehérvár;
- een knus appartement in Budapest;
- een leuk huis met wat land in een mooie touristische streek.
Via internet eens even gecheckt hoe groot de beurs dient te zijn, voordat ik met de makelaar ging praten. De bottomline was dat opties 1 en 2 vanaf 8 miljoen realistisch worden en optie drie vanaf 6 miljoen.

Dus vol goede moed naar de makelaar. Alhier werd ik ontvangen door een populaire jongen (althans dat dacht hij zelf) die een beetje engels en een beetje duits sprak, maar het was voldoende om te kunnen communiceren. De eerste vraag in ons gesprek was direct "how much" do you want to pay. Ik vertelde max 10 miljoen en hiervan was hij niet ondersteboven en dus kwamen er direct twee mogelijkheden uit zijn toverhoed rollen, waar we dan ook direct naar konden gaan kijken.

De eerste was een appartement aan de rand van het centrum tegenover een markt, en had qua ligging alles wel mee, alleen toen we het flatgebouw binnentraden, was het direct duidelijk dat het een oude oostblokflat was, niet voorzien van enig comfort. Donkere hallen, afgeleefde trappen en het ontbrak er aan een lift. Het appartement was wel OK, maar voor mij geen 10 miljoen waard.

De tweede flat zag er van buiten uit als een afgeleefde bijlmerbajes, maar was vanbinnen in een goede staat van onderhoud. Alleen de lift was gemaakt in 1960 en sindsdien was er niets meer aan veranderd. Op het moment dat we de lift binnentraden, maakte hij eerst een krakend geluid en zakte vervolgens 10 cm in hoogte. Geen lift die je dagelijks wil gebruiken, maar aan de andere kant is het misschien wel gezond om dagelijks trappen te lopen tot de achste etage. Het appartement was wel oke, en vooral het uitzicht vanaf het balkon was erg mooi, maar als geheel niet wat ik zocht.

Gebaseerd op deze eerste ervaring durf ik al de voorzichtige conclusie te trekken dat optie 1 gaat afvallen. Dus binnenkort maar eens een eerste speurtocht naar opties twee en drie ondernemen.

No comments: