Google

Monday, March 06, 2006

Veszedelmes Viszonyok

Op zaterdag avond stonden Ferri en Kati rond half zes voor de deur. Eerst nog even hun vrienden Kati en Tamasz ophalen en dan op naar het theater. Toen we bij Tamasz aankwamen, stond er een Whiskey klaar en na deze weggewerkt te hebben op naar de grote stad.

In de auto, toonde Kati en Tamasz interesse voor mijn huidige kennis van het hongaars, beiden werkten voor de politie van Szekes, en dit kan nogal eens behulpzaam zijn voor de toekomst. Dus ik besloot goed met hen te socializen.

In het theater, merkte ik dat hier echt een behoorlijk strakke dresscode gold. Gelukkig was ik hierop voorbereid en kon ik me goed in het publiek inmengen.
We zaten met zijn vijven verspreid door de zaal en het eerste stuk begon. Het toneelspel was in het hongaars en ik verstond alleen iets van de goed articulerende toneelspelers. In de pauze gingen we aan een drankje het eerste uur analyseren en hierin bleek dat kennis van de hongaarse taal geen voorwaarde was om het spel te begrijpen, want het bleek dat in ons gezelschap niemand iets van het spel begreep. Maar de grove verhaallijn was me wel duidelijk.

Wat ook apart was, was dat dit stuk over liefdeperikelen in de achtiende eeuw ook gepaard ging met behoorlijk wat functioneel bloot. In het enigszins preutse hongarije kwam dit een beetje raar op me over.

Al met al was het een bijzondere ervaring, die zeker de moeite van herhaling waard is. Maar een iets hogere kennis van de hongaarse taal was wel makkelijk geweest.

No comments: