Google

Monday, March 06, 2006

8 Millio labello

Op zondag wilde ik voordat ik naar mijn afspraak met Szilvi ging (waarbij ik haar een special middag had beloofd) nog even een labello voor de droge lippen kopen. Hiervoor moest ik naar de Auchan in Szekesfehervar. Op de heenweg begon het lichtjes te sneeuwen en op de terugweg was het een heuse sneeuwstorm. Vlak voor Sarkerestur, stak er een hond de weg over, waarvoor ik diende uit te wijken. Door de gladheid op de weg zorgde dit ervoor dat ik de controle over de auto volledig kwijtraakte. Na enkele corrigatieslagen, besloot de auto toch pirouetjes te gaan maken om vervolgens zijdelings van de weg af te schuiven, even door de lucht te vliegen om vervolgens tegen een boom tot stilstand te komen. Hierbij bewezen de verscheidene airbags en de gordel absoluut hun nut.

Ik had direct door dat dit niet ok was en besloot Szilvi te bellen met de mededeling dat ik de date niet zou halen. Ze besloot direct naar me toe te komen. Inmiddels had een passant al de politie en een ambulance gebeld. Vlak na de ambulance en de politie arriveerde Szilvi. Dit was heel nuttig omdat beide overheidsdiensten geen engels spraken. De dokter drukte met zijn hand over mijn hele lichaam op zoek naar gebroken botten gaf me vervolgens een briefje, waarmee ik me in emergency gebouew van het ziekenhuis moest melden, omdat ik een hoofdwond aan dit ongeluk had overgehouden. Na een uur met de politie te stoeien, moesten we op de speciale ongeval politie wachten.

Toen deze arriveerde werden foto’s genomen en remlengten opgemeten en ik moest blazen. Gelukkig was mijn tolk erbij om alles in goede banen te leiden. Toen werd het tijd voor de takelwagen en hier was contant geld voor nodig, wat we niet voldoende bij ons hadden. Dus werd moeders opgetrommeld om met een voorraadje geld op het toneel te verschijnen. Aangezien haar moeder geen rijbewijs heeft, werd hiervoor een beroep op de buren gedaan. Al met al begon het zijn vruchten af te werpen dat ik toch enigszins een sociaal leven had opgebouwd.

De auto werd vervolgens in de tuin van Szilvi neergezet omdat hij naar een veilige plek gebracht moest worden. Het ongeval was vlak voor een zigeunerdorp gebeurt en het risico voor plunderingen daar schijnt nogal groot te zijn. Inmiddels was duidelijk dat de auto total loss was, vanwege het feit dat alle wielen loshingen en er behoorlijk wat deuken in de auto toegevoegd waren. De halve boom die zich in de bestuurderskant had gedrongen hielp hier ook nog aan mee. Vanuit Szilvi’s huis Kati opgebeld, voor steun bij de politie. De Hongaarse wet zegt dat als je een ongeval veroorzaakt met persoonlijk letsel, dat je dan je rijbewijs moet inleveren, dus het zag er niet al te goed uit voor mij. Vier man sterk stonden we in het politiebureau gedurende anderhalf uur te wachten totdat we binnekonden.

Als het bezoek aan de dokter goed uitpakte, zou mijn rijbewijs veilig zijn, anders zou er een beroep op mijn nieuwe politievrienden gedaan worden (van het theater van gisteren). Maar een boete was niet te ontlopenen. Tijdens het vertalen, werden enkele getallen en snelheden anders vertaald dan dat ik ze zei. 90 km / uur werd 80 en vele andere zaken werden aangepast. Aangezien de boete wordt vastgesteld op draagkracht, hebben we mijn salaris iets lager voorgesteld dan de werkelijkheid. Er werden echt vragen gesteld als hoe groot is je gezin, hoeveel mensen moet je onderhouden en dat soort zaken. Inmiddels was het al acht uur s’avonds, zes uur na het ongeval.

De laatste etappe van de dag was de rit naar het ziekenhuis in Szekes. Door de sneeuwval duurde deze rit van normaliter twintig minuten bijna een uur. Onderweg zagen we vier auto’s in de berm liggen. Bij de dokter kwamen we erachter dat ik een beroemdheid was. De dokter zei, oh ben jij die Nederlander. Het was blijkbaar op het lokale nieuws geweest dat er een ongeval met een nederlandse auto had plaatsgevonden. Na een rontgen foto, werd de conclusie getrokken dat ik volledig in orde was. Dus mijn rijbewijs was veilig. En een uur later werd ik door mijn beschermengel van die dag thuis afgezet, waar ik nog even een glaasje wijn tegen de schrik heb genomen om vervolgens te gaan slapen.

Al met al was het een duur labello stickje en heb ik mijn belofte aan Szilvi van een speciale middag waargemaakt.

6 comments:

Anonymous said...

Joh dat is schrikken, je gaat wel erg ver om haar een speciale dag te bezorgen...
En nu, ik neem aan dat je verzekering geen vervangende auto voor je in Hongarije regelt?
Wel erg veel geluk dat je geen letsel hebt. Wat idioot dat wanneer je je eigen auto in puin rijdt om een hond te besparen je ook nog een bekeuring krijgt.

Kiki said...

Godzijdank dat er niets ernstigs aan de hand is! Gaat het goed met je? Ik sluit me trouwens bij Miranda aan: gek dat jij een boete gaat krijgen voor een eigen ongeluk! x

Anonymous said...

In Hongarije zijn ze blijbaar zeer begaan met de gezondheid van hun bomen :o)

Geintje, ik sluit me volledig aan bij de bezorgdheid van de 2 lekkere dames hierboven. Hoop dat alles goed met je gaat, je niet al te veel gezeik met de verzekering krijgt en snel weer in een bolide kan rijden die past bij de status van rijke West-Europeaan.

Enne, jammer dat je niet mee gaat skiƫn!

10SC-Star said...

Na wat telefoontjes vandaag bestaat de kans dat ik vanaf nu een auto in Hongarije ga leasen in plaats van in Nederland, wat zou betekenen dat het hoogstwaarschijnlijk een Skoda gaat worden. Kijken of we dit nog kunnen beinvloeden

Anonymous said...

Ach, een Skoda Superb is lang zo slecht nog niet... :-)

Anonymous said...

Dat de Hongaarse CJIB honden inzet om jouw je geld uit de zak te kloppen? In Nederland doen ze dat gewoon met camera's...., toch minder drastisch dan de Hongaarse methode. Leuk land dat Hongarije, gelukkig ben je binnenkort in Singapore, ook een leuk land met een hoop regeltjes om je geld uit de zak te kloppen. Ik zie je zondag!