Google

Thursday, December 08, 2005

Ház vadásni (het vervolg)

Na het oponthoud in het wijnhuisje, gingen we weer terug over de verraderlijke wegen richting begaanbare wereld. Op naar Pincéhegy, oftwel de heuvel van de wijnkelders. Dit was het doelgebied voor de huizenjacht. Op het moment dat we heuvel opreden was ik op slag verliefd op dit stukje Hongarije. Het prachtige uitzicht en de wonderbaarlijke omgeving deden mijn hartje wel een paar slagen sneller kloppen.

Na veel praten met locals, kopjes koffie en rondleidingen in huizen, was er eentje die uiteindelijk toch wel erg veel potentieel bood. Echter dit huis was van een Nederlander en ik moest maar contact met hem opnemen voor de prijs. Het was een nieuw huis op een stukje grond van 1500 m2, waarbij de benedenverdieping de hoofdwoning is met woonkamer, slaapkamer, keuken en badkamer en vanuit de achterzijde is de tweede verdieping begaanbaar met een flinke hal, twee slaapkamers en een badkamer. Vanuit hier is er toegang tot een grasveldje van 20 x 10 m, waar later ooit een mooi zwembad kan worden neergelegd. Vanuit dit grasveld is er een prachtig uitzicht op de omgeving.

Na alle bezichtigingen even afscheid genomen van alle familie, die zich allemaal in 1 huis hadden verzameld, waar we nog moesten blijven om te eten en te drinken. En toen naar huis.

Toen ik Ferri thuis afzette, moesten we onze avonturen nog aan Kati en haar ouders vertellen onder het genot van een goed bord Pörkölt. Van hier heb ik ook de Nederlandse huiseigenaar gebeld en jammergenoeg lag de prijs buiten mijn bereik, maar gedurende mijn volgende bezoek aan Nederland ga ik bij hem langs voor harde onderhandelingen hebben we al afgesproken. Tijdens de pörkölt werd ik tevens uitgenodigd om over twee weken deel te nemen aan het "kill the pig" festijn.

Dan wordt een bij een boer weggezet varken door een professional gedood en vervolgens door de familie en hun vrienden geslacht om vervolgens het vlees te bewerken en te verdelen. Het is een hele eer om hiervoor te worden uitgenodigd, het enige nadeel is dat de pret reeds om half zes s'ochtends begint. En hierbij is traditioneel de eerste actie het nuttigen van een Palinka, om de inwendige mens op te warmen.

No comments: