Google

Monday, May 15, 2006

Kerkdienst in Hongarije

Omdat er ook in Hongarije een huwelijk plaatsvond, besloot ik daar naar toe te gaan aangezien het een lieftallige collega betrof. Na het ambtelijk huwelijk in het stadhuis van Sárbogárd, gingen we naar de katholieke kerk.

Ik had nog nooit een kerkdienst gezien in Hongarije en was dan ook benieuwd hoe dit er uit zou zien. We gingen de kerk binnen en deze zag er afschuwelijk uit. Als mijn huis in de brugmanstraat, 2 weken na aankoop. Oftwel het was een bouwval, waarvan duidelijk was dat er volop aan gewerkt werd. Er stonden standbeelden nog met plastic bedekt, de elecrticiteits PVS buizen, waren al in de muren verwerkt, maar de gefreesde sleuven waren nog niet dichtgewerkt. Het plafond was vers geschilderd met mooie taferelen, maar de muren zagen er nog uit alsof ze ieder moment om konden vallen. Een rare omgeving voor mensen die allemaal op hun opperbest gekleed gingen.

De mis was op zich ok, maar volgde niet de routine zoals ik die in Nederland gewend ben. In Nederland kan ik aan het ritueel beoordelen in welke fase we zitten, maar dit was jammergenoeg in Hongarije onmogelijk. Opeens was de mis dan ook afgelopen, zonder dat we te eten hadden gekregen en dit was dan ook lichtelijk verwarrend.

No comments: