Google

Monday, May 29, 2006

Eerste overnachting

De zaterdag begon om 7 uur s'ochtends toen ik spontaan wakker werd. Vanaf daar naar Dunafoldvar gereden om te ontbijten in mijn nieuwe huis. Toen het acht uur was, besloot ik dat de winkels open zouden zijn en ik ging op weg naar de lokale meubelshops. Op het moment dat ik binnenstapte wist ik al dat het tijdsverspilling was. Dit waren allemaal meubels uit de oude doos.

Dus op naar Budapest voor de Ikea, de KIKA en de Practiker. Eerst de Practiker om verf, kwasten, schroefboormachines en dergelijke te kopen. Vervolgens naar de KIKA om me te vergapen aan mooie maar ook dure meubels en tenslotte naar de IKEA om meubels te bekijken en plannen te smeden. Van hieruit weer terug naar huis, waar ik de gehele dag besteedde met poetsen, schuren en schilderen. s'Avonds op naar het visrestaurant voor een heerlijk stukje vis. Daarna een pilsje op het centrale plein. Het is toch zaak zo snel mogelijk te gaan integreren, om daarna in mijn tuin onder het genot van een pilsje een beetje te gaan lezen.

Terwijl ik in mijn boek verdiept was, hoorde ik opeens stemmen van boven op de kasteelmuur. Het waren een man en een vrouw, die allerlei vragen op me afvuurden. Vanwege mijn gebrekkig Hongaars was het moeilijk communiceren. Opeens vroegen ze Sört Keres? Oftewel heb je zin in een pilsje. Toen ik hierop bevestigend beantwoordde, kwamen ze samen met drie blikjes bier in hun handen naar beneden, waar ik een stoel voor hun neerzette. Met het woordenboek erbij hebben we vervolgens tot in de kleine uurtjes gekletst. Dit was een geweldige manier om met de eerste buurtbewoners kennis te maken.

Toen ze weg waren ben ik op mijn matras geploft en zo heb ik tot een uur of negen geslapen

No comments: