Google

Saturday, April 22, 2006

Singapore airlines

Op vrijdag heb ik de hele avond aan boat quai (het gezellige restaurant straatje aan het water) doorgebracht met mijn nieuwe Slowaakse vriend. Uiteindelijk was ik de verstandige van de twee die om elf uur voorstelde naar het hotel terug te gaan. Nadat we aardig wat tijgertjes meester hadden gemaakt. Waarschijnlijk was ik de verstandige omdat mijn wekker om 5 uur s'ochtends zou aflopen.

Het opstaan ging verrassend gemakkelijk en na het uitchecken met de taxi naar het vliegveld, waar ik een enorm praatgrage taxichauffeur had, die me een heleboel culturele zaken over Singapore kon uitleggen en de half uur durende rit ging dan ook weer zeer vlotjes.

Ook het inchecken ging uitstekend en vanwege het vriendelijke contact met de jongevrouw achter de balie kon ik een uitstekende plaats met ruime beenruimte bewerkstelligen. Eenmaal in het vliegtuig wist ik weer waarom ik zo een goed gevoel had bij Singapore Airlines. Hier worden de stewardessen op uiterlijk en op vriendelijkheid geselecteerd. Ook hebben ze van alle luchtvaartmaatschappijen de prachtigste pakjes, waarvan je je afvraagt, hoe komen ze er in godsnaam in. Het is alsof ze op hun lichaam zijn geboetseerd.

Ook het entertainmentsysteem is uitstekend. Keuze tussen verschillende film, shows en computerspelletjes op je eigen LCD schermpje. Maar in de vlucht was de overgang tussen het nette en georganiseerde Singapore en het vuile, smogerige en chaotische China te merken. Het toppunt was toen ik een man de WC in zag gaan en vervolgens rookpluimpjes onder de deur uit zag komen. Na aandringen van een stewardess kwam de man scheldend de WC uit.

Eenmaal aangekomen op Shanghai Pu Dong werd ik direct onder de voet gelopen door niet uitkijkende Chinezen en buiten werd je direct gehuld in nevel veroorzaakt door uitlaatgassen en fabrieksuitstoot. Wat een overgang vergeleken met het tropische, nette Singapore met echte blauwe lucht.

No comments: