Google

Friday, June 15, 2007

Kindernamen

Ik heb net een presentatie gehad van het systeem van kindernamen in Hongarije, door mijn collega, wiens vrouw zwanger is. En ik ben een beetje gebrouilleerd! Ga nu niet denken dat er al kids in de pijplijn zitten, nee!

Het systeem in Hongarije is gekoppeld aan het systeem van de naamdagen. Iedere naam die hier gebruikt wordt heeft een naamdag. En deze naamdag wordt gevierd als een verjaardag bij ons. En het is verboden om een naam te gebruiken die niet geregistreerd staat als een naamdag naam. Dit betekent dat er een lijst van namen is waaruit de ouders kunnen kiezen. Nu is het wel zo dat deze lijst regelmatig uitgebreid wordt met namen die populair zouden kunnen worden. Ze werd vlak na de bevrijding de roep voor de naam Jennifer groter, vanwege de Amerikaanse TV-series. Echter deze wordt hier wel volgens hongaarse (is fonetische) spelling geschreven; Dzsenifer.

In deze lijst komt mijn naam echter niet voor. Dit betekent dat er geen enkel kind in Hongarije wordt geboren met de naam Maurice. En dit is toch wel jammer voor dit land

5 comments:

Anonymous said...

Morisz? Klinkt wel...

En wanneer zou jouw naamdag dan moeten zijn? 3 april toevallig? :-)

Anonymous said...

Je Hongaars schrift is uitstekend Roy. Ik zou mijn naamdag voorstellen op 3 Oktober, is mooi gespreid voor het ontvangen van cadeau's.

Maar jouw naam staat hier ook niet op de lijst hoor!

Kiki said...

Morisz, je moet het zo zien: als er niemand anders is met jouw naam, dan ben jij al snel de meest bekende Morisz van Hongarije! Uniek!

PS: ik ga er ook maar even van uit dat Kiki ook niet op de lijst staat, hahahaha

Anonymous said...

Inderdaad, ook de naam Kíkí (Hongaarse spelling) evenals Roi en Ródzjér en Gérard staan niet op de lijst.

Anonymous said...

Wat? Geen Ródzjér? En Széke dan? Gewoon in Nederland inschrijven die kids anders. Hoewel een Attila Deuss ook wel erg cool klinkt.