Google

Tuesday, January 02, 2007

New year in Transilvania (I)

Ik had voor nieuwjaar dit jaar geen plannen gemaakt. Ik zou wel zien wat er zou gebeuren en had me wel voorgenomen om nieuwjaar in Hongarije door te brengen, aangezien ik anyway terug ging naar Hongarije.

De dag voor kerst kreeg ik echter een telefoontje van Kati met de vraag of ik zin had om oudjaar in Transilvanië door te brengen. Ferri moest er zowiezo naar toe omdat hij voor zijn vriend die daar een pension heeft een arreslee had gekocht, die dan rond oudjaar gebruikt zou worden. Misschien was het dan leuk als Kati en ik met de auto na zouden komen.

Rond middernacht op vrijdag vertrokken we en om half vier waren we al bij de Hongaars-Roemeense grens. Van daaruit was het nog een uurtje of vijf verder rijden voordat we op de plaats van bestemming zouden aankomen. De natuur waar we doorheen reden was prachtig, maar we konden er niets van zien omdat het stikkedonker was. Om tien uur kwamen we meer dood dan levend aan bij het pension van Isván. Hier werden we getrakteerd op een zeer warm welkom en een uitstekende brunch. Na de brunch gingen we naar ons huisje dat midden in de natuur lag om een uurtje bij te slapen om zo de rest van de dag beter door te kunnen brengen.

Nadat we ons weer onder de levenden bevonden, gingen we terug naar het pension voor het middag eten en een rondrit op de koets. Jammergenoeg was er niet meer voldoende sneeuw voor de recentelijk aangeschafte arreslee. Na dit entertainment was het tijd voor een programma voor alle gasten nabij ons huisje. Dit huisje bevond zich samen met een ander gastenhuis op een gigantische plot grond, midden in de bergen en de natuur. Hier bevond zich ook een boerderij en een mini biertuin. Nadat alle gasten zich in de vrieskou met de dieren hadden bezig gehouden, wat ritjes met een paard etc, terwijl wij in ons warme huisje aan de thee zaten, was het tijd voor de mid-winter barbeque, met wat lokale gerechten en rijkelijk voorzien van Palinka en Gluhwein. Om nog enige warmte in dit gebeuren te pompen, was er een gigantisch kampvuur aangestoken.

No comments: