Google

Monday, January 08, 2007

Kruistocht

Ik woon nu al een half jaar in Dunafoldvar en heb al vaak naar de bergen in de nabijheid gekeken die versierd worden door een groot kruis. Deze bergen liggen aan de andere kant van het dorp als je er van uit gaat dat het dorp wordt doormidden gesneden door een belangrijke verkeersader.

Gisteren vond ik dat het tijd was om de klim naar dit kruis te gaan ondernemen. Ik liep op mijn gevoel in de richting van het kruis en hiervoor moest ik een aantal kleine straatjes doorkruisen. De kwaliteit van de straatjes werd steeds slechter en al gauw bereikte ik een punt waarop de wegen niet meer toegankelijk waren voor autoverkeer. Ik vroeg me dan ook al af hoe deze mensen in godsnaam thuis moesten kunnen komen. Maar na de kwaliteit van hun woningen bekeken te hebben, trok ik de conclusie dat ze waarschijnlijk geen auto zouden hebben. De wegen werden paadjes en ik klom hoger en hoger. Het zicht over Dunafoldvar was prachtig en ik vroeg me al af waarom ik deze wandeling niet eerder had gemaakt.

Toen ik eenmaal boven was zag ik het prachtige uitzicht over de Donau en over het dorp. Mijn huis was jammergenoeg net niet te zien. Ook zag ik dat er een grote politie / douane controle aan de gang was op de brug. Alle Ford Transit achtige busjes werden van de weg gehaald en aan een zeer nauwkeurige controle onderworpen. Hier waren een stuk of twaalf politiemensen en douaniers mee bezig. Toen ik boven op de berg stond zag ik dat er nog een andere weg was die naar dit pittoreske uitzichtpunt leidde. Deze was (weliswaar voor four wheel drives) wel toegankelijk voor auto's.

Op de weg terug besloot ik "toevallig" langs de politiefuik te lopen en ik zag dat alle busjes met buitenlands kenteken totaal werden onderzocht. Vanochtend hoorde ik dat er gecontroleerd werd op Bulgaars / Roemeense smokkelwaar zoals nep sigaretten.

No comments: