Google

Monday, December 25, 2006

Wijnboer

Op vrijdag arriveerde ik na een lange tocht thuis in het warme huis aan de Brugmanstraat. Aldaar laadde ik de goederen uit mijn kocsi (auto). Het merendeel van mijn bagage bestond uit typische Hongaarse alcoholische versnaperingen die ik opverzoek van ankele familieleden legaal over de grens heen had gesmokkeld. Toen ik zag dat de buren thuis waren, besloot ik hen te verrassen met een kerstcadeautje. Ik koos een fles uit de voorraad die thuis op de grond stond en gewapend met dit cadeau belde ik aan.

Een verraste Aster opende de deur en nodigde me naar binnen. Ze hadden al bezoek, haarouders waren met kersverse nieuwe hond uit het verre Frankrijk afgereisd. De hond was degene van het bezoek die me het meest enthousiast begroette en bij wijze van welkom begon hij dan ook direct aan mijn kruis snuffelen. Na de overhandiging van de fles Vilmos, brak het gesprek los en begon haar vader als een volleerde connaisseur aan het glas te snuffelen. Via via kwamen we op het beroep van de ouders terecht en het bleek dat deze twee jaar geleden een wijngaard in Frankrijk hadden gekocht en nu dus als beroep wijnboer waren. Al snel bleek ook mijn enthousiasme voor wijn en de vader vroeg wat mijn favoriete wijnstreek was. Toen ik melde dat dit de Haut-Medoc of de Saint Emmilion was, kwam er een kleine twinkeling in zijn ogen. Hij vroeg vervolgens welke Haut Medoc's ik in mijn wijnkelder had. Nadat ik de Chatour meldde gaf hij aan dat hun perceel hier nagenoeg aan grensde.

Toch maar te vriend gaan houden en een wijnreisje Haut Medaoc gaan inplannen.

1 comment:

Kiki said...

Je loopt ook precies de goede mensen tegen het lijf! Goed zeg, onderhouden die band!!