Google

Sunday, October 29, 2006

Szekszard

Omdat de herfst ingeslagen had en ik op een onwaarschijnlijk vroeg tijdstip wakker was, besloot ik van de ochtend een combi bezoek Szekszard te maken. Eerst naar het woud va Gemenc om de herfst welkom te heten met een wandeling door dit prachtige natuurgebied, om vervolgens naar de stad af te reizen om mijn voorraad goede Hongaarse rode wijnen weer eens aan te vullen, met wijnen die je niet in de "Tesco" of de "Auchan" kan vinden.

Na een relaxte wandeling van ruim een uur door de frisse buitenlucht, met uitzicht op wondermooie kleuren, op naar drie beroemde Hongaarse wijngaarden. Om het genot van het proeven te verbeteren, besloot ik ook een aantal grote kristallen wijnkelken aan te schaffen.

Toen ik rond het middaguur thuiskwam, besloot ik alvast een prachtig maal in elkaar te bakken om s'avonds onder het genot van een rode wijn te nuttigen. In mijn wijnvoorraad had ik nog een paar flessen Hongaarse bocht staan. De beste en meest efficiente manier om deze kwijt te raken is door ze in het eten te verwerken.

Na een avondbezoekje aan Szilvi kwam ik thuis en de wijnkelk stond op me te wachten. Op dat moment moest ik de keuze gaan maken welke fles als eerste getest zou gaan worden en het besluit viel op de Szekszárdi Bikavér uit 2003, van het wijnhuis Halmosi Pincsézet. Dit was een juweeltje om te nuttigen. Niet de standaard hongaarse rode slobberwijn, maar een krachtige tijger, waar je de tijd voor moest nemen.

Zodra ik de andere wijnen heb getest, zal ik eens teruggaan om in te gaan slaan.

No comments: