Google

Sunday, February 17, 2008

Een nieuwe verdieping

Vorig weekend, toen mijn moeder hier was, hadden we de eerste architect op bezoek. Hij was aangeraden door een collega van Gabi, die tevens ook een aannemersbedrijfje heeft. De deal was dat zij de architect zouden regelen en dan ook de verbouwing uit zouden voeren. Rond een uur of negen op zaterdag ochtend stonden er dus drie mannen in het huis.

Al eerste bezichtigden ze de zolder. Hierop was het eerste commentaar dat om deze verdieping als woonbaar te maken, ze er het complete dak en ook de plafonds weg moesten halen. Er zouden alleen nog de buitenmuren overblijven . Verder waren ze enthousiast over de schetsen die ik al gemaakt had en ze zouden eens bij het stadhuis gaan navragen wat allemaal toegestaan zou zijn. De wijnkelder, waaraan ik al begonnen was, zou geen probleem vormen en het gastenhuis, dat ik “illegaal” had laten bouwen was ook geen probleem. Al met al lieten ze een goede indruk achter.

Op woensdag kwam een locale architect. Deze vrouw kwam totaal anders op ons over. Net als de andere architect deed ze haar metingen, maar ze had veel gedetailleerdere vragen. Hierdoor kwam ze toch meer capabel over. De tweede verdieping zou mogelijk zijn zonder de plafonds weg te halen. Hierdoor kunnen we tijdens de verbouwing toch in het huis blijven wonen en ze zei ook dat ze het gastenhuis ook zou designen om alle vergunningen in een keer te regelen. De wijnkelder moest echter onmiddelijk dichtgegooid worden omdat dit een gevaar voor de fundering van de kasteelmuur zou kunnen geven. Na nacheck bij de gemeente werd deze opmerking alleen maar harder bevestigd. Hierdoor knalde in een keer mijn droom voor een eigen wijnkelder op mijn erf in duigen.

Voor het gastenhuis moeten we een boete betalen, maar het goede nieuws is dat ondanks dat we in een door de hongaarse monumentenzorg beschermd gebied wonen, we toch het huis kunnen verhogen. Binnen twee weken komt ze met een staticus om de staat van de muren te beoordelen, waarna ze met de tekeningen begint. Dan duurt het 2 maanden voordat alle vergunningen zijn geregeld, waardoor gedurende de zomer de bouw waarschijnlijk kan beginnen.
Door al het praten en planning, zijn we heel erg enthousiast geworden, wat resulteerde in een jacht op ideëen door verschillende dorpen door te kruisen. Ik weet behoorlijk goed wat ik wil, maar zal de eerste schetsen afwachten alvorens dit kenbaar te maken. Ik wil eerste de eigen ideëen van de architecte zien

No comments: